Bílý vrch
icon TrekBuddy
www.trekbuddy.net
Outdoor companion.
  • internal / bluetooth / simulator GPS
  • offline raster maps
  • smart GPX / raw NMEA logs
  • waypoints and simple navigation
  • custom views
  • MIDP and Symbian phones
  • Blackberry
  • Android
Visit wiki to see all features, guides and howtos. Project tracker.

Partners:    (Polish/Polski)(Polski) Compass mapy      (Polish/Polski)(Polski) Galileos mapy      (Polish/Polski)(Polski) CartoMedia      (Czech/Èesky)(Èesky) Eaglesoft trasy      (Polish/Polski)(Polski) ExpressMap     

 FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Najczestsze pytania i odpowiedzi
Goto page 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    TrekBuddy Forum Index -> Polski
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Wed May 09, 2007 1:15 pm    Post subject: Najczestsze pytania i odpowiedzi Reply with quote

Pozdrawiam miłośników GPS-owej włóczęgi. Sądząc z widocznej na forum aktywności, polskie grono użytkowników TrekBuddy jest dosyć liczne.
Zapraszam do wymiany doświadczeń.

Jednym z często kierowanych do mnie pytań było :
"Czy możesz wyjaśnić po polsku ?"
Tak, tu piszemy po polsku Smile
Back to top
View user's profile Send private message
RoboD



Joined: 04 Jan 2007
Posts: 89
Location: Poland

PostPosted: Thu May 10, 2007 11:11 am    Post subject: Reply with quote

W jaki sposób TB optymalizuje zapisuje śladu? Zauważyłem, że przy poruszani się w linii prostej punkty zapisywane są rzadko, przy zmianie kierunku cześciej. Problem jest tego rodzaju, że jeśli na końcu długiej prostej nastąpi lekkie przesunięcie odczytu, to track nie pasuje do mapy. Skąd pewność, że nastąpiło pływanie sygnału - zakręt i kilka punktów, z których pierwszy jest lekko przesunięty w stonę zakrętu i prawie idealnie pasuje do naszej prostej. Może na wzór innych aplikacji, można by wprowadzić granice czasowe rejestracji poszczególnych punktów.
_________________
Robert
SE k550i > k770i & Navibe 732 > Galaxy 3 & Android
N 53°49'42,6'' E 22°21'12,6''
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Thu May 10, 2007 11:23 am    Post subject: Reply with quote

Pływanie śladu jest raczej funkcją odbiornika a nie aplikacji.
Żeby sprawdzić jakość rejestrowania śladu najprościej jest włączyć logowanie bez redukcji śladu, czyli gpx z opcją raw lub logowanie nmea.
Zresztą jest to również sposób na sprawdzenie działania modułu dla różnych typów nawigacji, tzn. pieszej, rowerowej itd. Odbiorniki typowo samochodowe najczęściej produkują skaczący log przy poruszaniu się pieszo, skokowe zmiany pozycji siegają od 30-50m i tak są rejestrowane w logu.
Natomiast tryb gpx redukuje ślad w/g pomysłu krucha, w wersji 0955 nieco zepsuty.

Edit: nieaktualne, działa OK w 0956b.


Last edited by Ranger on Thu May 10, 2007 9:26 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
RoboD



Joined: 04 Jan 2007
Posts: 89
Location: Poland

PostPosted: Thu May 10, 2007 9:20 pm    Post subject: Reply with quote

Ranger wrote:
Żeby sprawdzić jakość rejestrowania śladu najprościej jest włączyć logowanie bez redukcji śladu, czyli gpx z opcją raw lub logowanie nmea.

Dla mnie kolejna nowość! Sprawdzę i dam znać... Z powodu mojej średniej znajomość j. angielskiego, utwierdzam się w przekonaniu, że powstanie secji PL było bardzo dobrym pomysłem. Zwłaszcza, że <wazelinka on> mamy w niej Rangera <wazelinka off> Wink

Ranger wrote:
Natomiast tryb gpx redukuje ślad w/g pomysłu krucha

Na czym dokładnie polega ta redukcja?

_________________
Robert
SE k550i > k770i & Navibe 732 > Galaxy 3 & Android
N 53°49'42,6'' E 22°21'12,6''
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Thu May 10, 2007 11:37 pm    Post subject: Reply with quote

RoboD wrote:
Na czym dokładnie polega ta redukcja?

Punkty w śladach bez redukcji są typowo rejestrowane co 1 sekundę, czyli z maksymalną szybkością typowego modułu konsumenckiego.
Do tego, by wiernie oddać ślad przebytej trasy na mapie taka dokładność jest zazwyczaj zbędna (zależy to od skali mapy).
Ogólnie, redukcja śladu polega na usuwaniu z niego zbednych punktów na podstawie analizy zmian kierunku i położenia. Jeżeli kolejne punkty śladu znajdują się na tej samej linii, to do jego odtworzenia na mapie wystarczą punkty końcowe. Jeżeli następuje zmiana kierunku, punkty są pomijane rzadziej, po to by móc wiernie odtworzyć kształt śladu.
Parametry eliminacji punktów zazwyczaj stanowią tajemnicę autora, z punktu widzenia użytkownika istotne jest to, czy i na ile ślad dobrze oddaje przebytą trasę.
Z drugiej strony, rejestrowanie śladów bez redukcji ma kilka zalet.
Po pierwsze, można użyć zewnetrznych narzędzi pozwalających na ustawienie parametrów redukcji, tzw. wygładzanie śladu, np używając GPSBabel. Po drugie, przy dzisiejszej wielkości kart pamięci, 10 godzinny pełny log NMEA zajmujący około 10MB nie stanowi żadnego problemu. Można więc zachowac przebytą trase z maksymalną dokładnościa. I wreszie po trzecie, tekstowe pliki logów po zarchiwizowaniu zajmują naprawdę niewiele miejsca.
Podsumowując, parametry stosowane w TB nie muszą być dostępne dla użytkownika, bo i po co.
Back to top
View user's profile Send private message
RoboD



Joined: 04 Jan 2007
Posts: 89
Location: Poland

PostPosted: Fri May 11, 2007 8:52 am    Post subject: Reply with quote

Chciałem wcześniej zasugerować, że może przydałoby się w programie wprowadzić opcję pozwalającą użytkownikowi wybierać przerwę czasową przy rejestracji poszczególnych punktów (coś a'la GPS Track), ale po Twojej odpowiedzi doszedłem do wniosku, że odpowiednie narzędzia i optymalizacja śladu we własnym zakresie jest chyba lepszym rozwiązaniem.
_________________
Robert
SE k550i > k770i & Navibe 732 > Galaxy 3 & Android
N 53°49'42,6'' E 22°21'12,6''
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Tue May 15, 2007 2:27 pm    Post subject: Czeste pytanie i odpowiedz Reply with quote

O czym warto pamiętać wybierając sie w teren ?

Tak jak trudno w tradycyjnym wydaniu nawigacji obejść się bez kompasu i mapy, tak też w nawigacji GPS z TrekBuddy warto pamiętać o pewnych prostych sprawach.
Jeżeli udając się w teren mamy zamiar odnaleźć jakieś miejsce(-a), warto sprawdzić czy w telefonie został umieszczony plik z przygotowanymi wcześniej punktami.
Różne zestawy ciekawych punktów (zawierające ich współrzędne) można znaleźć w serwisach internetowych. Można również taki zestaw przygotować samodzielnie w komputerze, w oparciu o mapę i dostępne informacje. Wreszcie czasem ktoś ze znajomych może udostępnić nam punkty zarejestrowane w ciekawych miejscach.
Kolejną sprawą jest sprawdzenie, czy w telefonie lub na kartach pamięci znajdują się niezbędne mapy.
O naładowaniu akumulatorów telefonu i modułu GPS już nie wspomnę.
Na dłuższe wyprawy niezbędne jest zabranie ładowarek do urządzeń, często unikalnego typu.
W niektórych sytuacjach warto również pamiętać o zabraniu wersji papierowych map i kompasu, czasami elektronika może okazać się zawodna.
Warto też sprawdzić, czy ilość wolnego miejsca na karcie (lub w pamięci telefonu) jest wystarczająca dla śladów, o ile mamy zamiar takie rejestrować. Nie ma nic gorszego, jak utrata kilkugodzinnego logu trasy z powodu braku miejsca w pamięci.
Reszta, czyli nawigacja "na krechę" to czysta przyjemność. Nie zwalnia z obserwacji otoczenia i ... myślenia.
Ostatnio w trakcie spaceru w lesie spotkałem grupę osób poszukujących znanego rezerwatu. Przeszli obok niego tylko o kilometr na południe.
Z działającym TB to się nie zdarza Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Licho



Joined: 25 May 2007
Posts: 1

PostPosted: Sat May 26, 2007 8:19 pm    Post subject: TBP Reply with quote

Pytanie dotyczące ostatniej literki w temacie.... Czy można spodziewać sie spolszczenia TB?
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Sat May 26, 2007 9:39 pm    Post subject: Reply with quote

Częściowe spolszczenie już jest możliwe, mapy zapewne masz polskie, ekran HPS jest obojętny językowo, a CMS może być po polsku (modyfikowalny przez użytkownika).
Pozostaje sprawa lokalizacji ustawień i menu. I tu tkwi pewien problem, bo zarówno przybywa szybko nowych modeli telefonów, jak i specyficznych ustawień oraz występują zmiany w menu.
Myślę, że będzie to możliwe, jak ten obszar się trochę ustabilizuje Smile
Back to top
View user's profile Send private message
kolsek345



Joined: 05 Jun 2007
Posts: 26
Location: Pulawy

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 7:43 am    Post subject: Reply with quote

Witam.Stworzylem w programie atlas skladajacy sie z dwóch map tego samego terenu o roznej skali (szczegółowosci) , mape X i Y.Wszystko pieknie działa przelączanie miedzy mapami X i Y klawiszem 7 itp..Jest natomiast jeden problem którego nie moge rozwiązac , gdy jestem na mapie X pozycja N 51 25' 2,2'' E 21 57'35,0'' (przykład) i przełacze (kl.7 i wybór mapy) na mape Y i zostaje przesuniety automatycznie do pozycji N 51 25' 1,0'' E 21 57' 28,2'' czyli na południowy zachod .Kide wracam do mapy X pozycja pozostaje bez zmian (N 51 25' 1,0'' E 21 57' 28,2'') ale wystarczy przełaczyc atlas znowu na mape Y i przesuwa moją pozycje o kolejne kilkadziesiat metrow na pd-zach(wszystko bez wlaczania odbiornika GPS).Probowalem kalibracji map z roznymi parametrami w ozim ale bez skutku.Czy ktos sie spotkał z czyms podobnym ? Podejrzewam ze blad tkwi albo w pliku kalibracyjnym jednej z map albo w programie.
Back to top
View user's profile Send private message
krzysiekz



Joined: 07 Oct 2006
Posts: 168

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 7:48 am    Post subject: Reply with quote

Moze to powodowac rozna skala i rozmiar map. Ja na wylaczonym gps tez tak mam szczegolnie jak sa duze roznice w ilosci metrow na punkt mapy, ale po odpaleniu gps wszystko dziala dobrze.
Back to top
View user's profile Send private message
kolsek345



Joined: 05 Jun 2007
Posts: 26
Location: Pulawy

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 8:31 am    Post subject: Reply with quote

No nie wiem. Przed chwila wgralem do mojego atlasu (dla sprawdzenia ) dwie identyczne mapy (skala 1:50000) jako mapy X i Y (identyczne pliki kalibracyjne).Przy przelaczaniu (7) za kazdym razem pozycja przesuwana jest na pd-zach kilkadziesiat metrów (wedrówka po mapie).Zaraz sprawdze to przy wlaczonym GPS (K750I+GB732) i zapodam co sie dzieje.Pozdro
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 9:14 am    Post subject: Reply with quote

Jest to typowy objaw stosowania map o różnych odwzorowaniach (map datum). Jak wiadomo, te same współrzędne Lat/Lon wskazują na mapach o innych odwzorowaniach różne miejsca. W TB przeliczenie w/g odwzorowania następuje dla bieżących danych z GPS i stąd masz taki efekt.
Sprawdź w plikach kalibracyjnych jakie datum mają mapy w tym atlasie.
Druga możliwa przyczyna to różna skala map i wynikająca z tego pozycja na ekranie w pikselach, powodująca zaokrąglanie współrzędnych pozycji do miejsca wskazywanego przez znacznik pozycji.
Trzecia z możliwych to mechanizm przywracania zapamiętanego położenia na ładowanej mapie.
Podsumowując, mogę potwierdzić, że właściwa aktualizacja pozycji na mapie i współrzędnych w OSD następuje dopiero po otrzymaniu aktualnych danych z GPS (lub w trybie symulatora), natomiast nie ma miejsca po samym załadowaniu nowej mapy.
Back to top
View user's profile Send private message
kolsek345



Joined: 05 Jun 2007
Posts: 26
Location: Pulawy

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:35 am    Post subject: Reply with quote

Sprawdzilem doswiadczalnie ,ze stosujac w atlasie dwie identyczne mapy (kopie) 1:50000 Pulkowo 1942(1) i przelaczajac sie miedzy nimi bez komunikacji z odbiornikiem GPS efekt byl taki ze za kazdym przelaczeniem(klawiszem 7) uzyskiwalem inna popzycje na mapie (ciagle przesuwanie na pd-zach) tak na marginesie to chyba blad programu.Dopiero wyjscie w w teren i uruchomienie mojego GB 732 powodowalo , ze wszystko wraca do "normy" i moja pozycja na obu mapach byla identyczna zarowno na obrazie mapy jak i liczbowym OSD w gornej czesci ekranu.Przy mapach o roznych skalach jest podobnie , bez komunikacji z odbiornikiem nie mozna sprawdzic dokladnosci "pokrycia " charakterystycznych punktow na kilku mapach o roznej skali.Aby to zrobic konieczna jest wycieczka w teren z odbiornikiem.Pozdro
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Wed Jun 20, 2007 11:09 am    Post subject: Reply with quote

Nie wiem co nazywasz "sprawdzeniem dokladnosci pokrycia charakterystycznych punktow na kilku mapach o roznej skali".
Jeżeli chodzi sprawdzanie mapy przy użyciu punktów (waypointów), to jest to jak najbardziej możliwe. Również bez odbiornika GPS i bez wychodzenia w teren.
Natomiast co do przesuwania.
Oczywiście lepiej by takiego efektu nie było i jest to drobny błąd.
To nie jest w gruncie rzeczy taka prosta sprawa. TB pracuje w trybie mapowym dwojako, raz jako wyświetlacz pozycji GPS, a w innym przypadku urządzenie wejściowe do wskazywania pozycji na mapie przy użyciu znacznika pozycji. I to tworzy pewne problemy. O ile pozycja z GPS daje ciągłe współrzędne, to w wypadku współrzędnych wskazywanych z mapy już tak nie jest, co wynika z przeskoku współrzędnych dla sąsiednich punktów mapy rastrowej, różnej dla map o różnych skalach. Jeżeli pozycja zostanie ustalona np. na mapie o rozdzielczości 500m/piksel, to przy przełączeniu do mapy z rozdzielczością 20m/piksel następuje przesunięcie wynikające z braku punktu o dokładnie takich samych współrzędnych. I odwrotnie, przy ustawieniu pozycji na mapie dokładniejszej, przełączenie do mapy mniej szczegółowej musi spowodować zaokrąglenie pozycji. To jest powód, że trudno jest przy przełączaniu map zachować idealnie współrzędne pozycji.
Jeżeli dołożyć do tego elementy o których pisałem powyżej, sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana. Stąd pytanie, czy warto z tym walczyć.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    TrekBuddy Forum Index -> Polski All times are GMT
Goto page 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next
Page 1 of 12

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group