Bílý vrch
icon TrekBuddy
www.trekbuddy.net
Outdoor companion.
  • internal / bluetooth / simulator GPS
  • offline raster maps
  • smart GPX / raw NMEA logs
  • waypoints and simple navigation
  • custom views
  • MIDP and Symbian phones
  • Blackberry
  • Android
Visit wiki to see all features, guides and howtos. Project tracker.

Partners:    (Polish/Polski)(Polski) Compass mapy      (Polish/Polski)(Polski) Galileos mapy      (Polish/Polski)(Polski) CartoMedia      (Czech/Èesky)(Èesky) Eaglesoft trasy      (Polish/Polski)(Polski) ExpressMap     

 FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
kalibracja zdjec lotniczych

 
Post new topic   Reply to topic    TrekBuddy Forum Index -> Polski
View previous topic :: View next topic  
Author Message
pucha



Joined: 22 Aug 2007
Posts: 5

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 1:33 pm    Post subject: kalibracja zdjec lotniczych Reply with quote

Witam forumowiczów w swoim pierwszym poście na forum.
Amatorsko zajmuję się badaniem niemieckiego poligonu V-1 i V-2 w Bliźnie i ostatnio udało mi się zdobyć z archiwum brytyjskiego zdjęcia rozpoznania lotniczego z 1944 roku tego terenu. Chciałbym je skalibrować jako mapy dla TB i odnaleźć obiekty porośnięte obecnie lasem. Udałem się więc w teren i zapisałem współrzędne 7 charakterystycznych punktów w formacie N dd*mm'ss" - E dd*mm'ss" i za żadne skarby nie mogę prawidłowo skalibrować mapy. Zdjęcie jest w jpg i ma 2637 x 3309 pix. Po kalibracji ciągle dostaję przesunięcie w którąś stronę o kilkadziesiąt metrów, dodam że konwertuję współrzędne do dd*mm,mmmm' - przeliczając sekundy na minuty. Kalibrację i próbę przeprowadzam w OziExplorer. Siedziałem nad tym w terenie aż mi bateria w lapku siadła i musiałem się poddać. Proszę o pomoc, wskazówkę gdzie popełniam błąd.
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 2:15 pm    Post subject: Reply with quote

Witaj,
Zdjęcia lotnicze mają to do siebie, że pokazują teren w sposób specyficznie zdeformowany i wymagają trudnej do wykonania w warunkach amatorskich transformacji, by były w pełni zgodne ze wskazaniami GPS.
Dobrym przykładem tego typu problemów są zdjęcia satelitarne Googla, które ewidentnie nie pasują do przebiegu dróg zgodnego z GPS w trybie hybrydowym mapy, szczególnie dla maksymalnego powiększenia.
Trudno coś więcej odpowiedzieć, nie mając tego materiału zdjęciowego, współrzędnych punktów i informacji, w jaki sposób próbowałeś tą kalibrację wykonać.
Istotne jest również to, jakiej dokładności finalnie oczekujesz.
Mogę zerknąć, jeżeli umieścisz gdzieś te materiały do pobrania.
Back to top
View user's profile Send private message
pucha



Joined: 22 Aug 2007
Posts: 5

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 2:48 pm    Post subject: Reply with quote

Witaj Ranger, na początku wielkie dzięki za Twój wkład w rozwój serwisu. Chyba już znam przyczynę - to czeski błąd: w jednym z punktów musiałem źle spisać współrzędne w terenie (przekręciłem jedną cyfrę) i wszystko się poobsuwało. Może to się komuś przyda więc napiszę jak do tego dochodziłem. Zdjęcia lotnicze jakie mam nie są oczywiście ukierunkowane ani nie posiadają żadnej konkretnej skali.
Najpierw wycieczka w teren i w miejscach charakterystycznych, czyli tych które nie zmieniły się przez ponad 60 lat dokonałem odczytu współrzędnych - miejsc tych starałem się zaliczyć maksymalnie dużo (udało się 7). W ustawieniach Oziego zmieniłem prezentację współrzędnych na taką samą jak TB czyli N/E dd*mm'ss" (menu File/Configuration - zakładka "Maps"). Potem otworzyłem plik graficzny do kalibracji (File/Load ans Calibrate Map Image) i zaznaczyłem na nim 7 zmierzonych punktów podając współrzędne z terenu. Potem zapis, TB Cutter i jazda!
Spodziewam się że uzyskana dokładność wyniesie około +/- 10m. Mam nadzieję że komuś pomogłem.
Pozdrawiam
Piotr

P.S. Moja strona o poligonie nie jest komercyjna więc pozwolę sobie wstawić link, może kogoś ten temat zainteresuje, ja w sumie wciągnąłem się w to przypadkiem Wink
www.heidelager.republika.pl
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 6:25 pm    Post subject: Reply with quote

Radziłbym sprawdzić jedno. Piszesz o 7 punktach kalibracyjnych w OziE.
Przy takiej kalibracji masz do czynienia z przekształceniem wielomianowym. Lepiej byłoby, gdybyś zmniejszył liczbę punktów do sześciu, wtedy kalibracja w OziE jest połączeniem metody afinicznej z metodą najmniejszych kwadratów. TrekBuddy korzysta z przekształcenia afinicznego. Tym sposobem dokładność obserwowanej pozycji na zdjęciu w telefonie będzie odpowiadała temu co uzyskasz w OziE.
Back to top
View user's profile Send private message
pucha



Joined: 22 Aug 2007
Posts: 5

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 4:13 pm    Post subject: Reply with quote

Ehhh przedwczesna radość, w Ozim faktycznie ładnie to wygląda, przemieszczenia są dla mnie akceptowalne ale po pocięciu TBCutterem, w telefonie wskazania są całkowicie poprzesuwane. Podejrzewam że chodzi o te projekcje UTMy i WGSy których nie do końca rozumiem. Czy jest jakaś prosta recepta jakich zmian ustawień dokonać?
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 9:55 am    Post subject: Reply with quote

Nie ma.
Jedyna prosta recepta, jaka przychodzi mi do głowy, to ta o której już Ci napisałem. Użyć kalibracji z przedziału 4-6 pkt.
Wtedy zgodność pomiędzy Ozim a TB jest najlepsza.
Natomiast co do właściwego odwzorowania i projekcji - jakieś trzeba przyjąć, choć z góry można przypuszczać, że te zdjęcia nie odpowiadają ani odwzorowaniom ani projekcjom kartograficznym.
WGS84 jako datum tak, projekcja ???? Dlaczego UTM a nie Lat/Lon ?
Bez obejrzenia rodzaju zniekształceń tych zdjęć dobranie projekcji w ciemno przypomina raczej wróżenie z fusów.
Jest zbyt wiele niewiadomych. Zdjęcia, jak sam pisałeś nie są ukierunkowane, czyli nie wiadomo nic na temat kursu i wysokości lotu samolotu, kąta pod jakim wykonano zdjęcia itd. A to wszystko wpływa na zarejestrowany obraz.
Back to top
View user's profile Send private message
pucha



Joined: 22 Aug 2007
Posts: 5

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Witaj Ranger,
Za Twoja porada zmniejszylem ilosc punktow do 6. Nie sa one wprawdzie rozmieszczone na calosci zdjecia (brak charakterystycznych punktow w terenie zachowanych do dzis) ale wciaz dostaje odchylke w granicach jednej minuty! Jako ze OziE pokazuje wsplrzedndne z zadowalajaca dokladnoscia spróbowalem utworzyc 4 punkty w rogach zdjecia i z ich uzyciem skalibrowac mape dla TB - efekt taki sam. Np. punkt odczytany w terenie (ekran z kompasem): N 50*11'3", E 21*36'37" - w TB odczytuje to samo miejsce ze wsplrzednymi: N50*10'53", E21*37'5". Uzylem datum: WGS 84, projection: Lat/Lon. Zlaczam plik .map (rozszerzenie zmienione na .txt) moze uda Ci sie cos na jego podstawie stwierdzic. Jestem wcieczny za pomoc.



Blizna-27-lipiec2.txt
 Description:
plik map

Download
 Filename:  Blizna-27-lipiec2.txt
 Filesize:  3.68 KB
 Downloaded:  7 Time(s)

Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 11:22 am    Post subject: Reply with quote

Z tego co zrozumiałem chodzi Ci o pomoc w kalibracji zdjęcia.
Same punkty nie wystarczą, mogę je co najwyżej porównać z mapą i stwierdzić co to za punkty. Jak to się ma do kalibracji zdjecia ?
Przestaję powoli rozumieć co właściwie robisz, błąd rzędu 1 minuty to prawie półtorej kilometra w terenie. Nie pomyliłeś minut z sekundami ?
Przecież lasy w okolicach Wólki Brzezińskiej i Pustkowa-Osiedle to góra 5x5km ! A lasy dookoła Blizny to z grubsza 10x10km.
Jeszcze jedno. Pisałeś o zdjęciu
"Zdjęcie jest w jpg i ma 2637 x 3309 pix"
a w pliku kalibracyjnym widzę rozmiar:
"IWH,Map Image Width/Height,5647,3581"
Rozumiem, że teraz to inne zdjęcie.
Back to top
View user's profile Send private message
pucha



Joined: 22 Aug 2007
Posts: 5

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 12:30 pm    Post subject: Reply with quote

O to właśnie chodzi, zdjęcie przedstawia teren około 2x2km a błąd jest na poziomie 1km Sad
Ranger, napisałem Ci PM.
Back to top
View user's profile Send private message
Ranger



Joined: 12 Dec 2006
Posts: 6030

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 12:42 pm    Post subject: Reply with quote

Odpisałem.
Czytającym należy się wyjaśnienie - ze względu na rodzaj materiałów reszta będzie mniej publiczna, chociaż o efekcie postaram się poinformować na forum.

EDIT

Zdjęcia lotnicze RAF-u w TB poniżej.



Zdjecia_lotnicze.png
 Description:
 Filesize:  61.43 KB
 Viewed:  10698 Time(s)

Zdjecia_lotnicze.png


Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    TrekBuddy Forum Index -> Polski All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group